skutečnost by měl reflektovat zejména lektor a měl by se snažit svou výuku přizpůsobit tak, aby každý ze studentů byl s jejím obsahem spokojený. Nejlepší je samozřejmě snažit se skupiny studentů tvořit na základě jejich věku, pracovního zaměření či zájmů. Motivace ve vzdělávání dospělých studentů Nalezení správné motivace je jistě považováno za jeden z nejdůležitějších faktorů ovlivňující vzdělávání dospělých. Pokud totiž dospělý člověk postrádá správnou motivaci ke svému učení, je pro něj velmi těžké nalézt jazyková škola Zvonařka důvod, proč by se měl vzdělávat. Tuto skutečnost potvrzují také učitelé, podle nichž u motivovaných studentů můžeme pozorovat mnohem jazykovým školám Zvonařce intenzivnější zaujetí pro splnění daného cíle, zatímco u těch, kteří postrádají motivaci, nám tato snaha chybí. Pod pojmem motivace si většina z nás patrně představí jistou vnitřní sílu, jež nás vede vstříc k předem vytyčenému cíli. Nemusí však vycházet pouze zevnitř, ale také z požadavků, které jsou na nás kladeny naším okolím. Ostatně také proto rozlišujeme vnitřní a vnější motivaci, čemuž se však budeme věnovat v jedné z následujících kapitol. Motivace ke všeobecnému vzdělávání dospělých studentů Nejprve bychom si měli objasnit, co si můžeme představit pod pojmem motivace. Homola s. ve své publikaci uvádí obecně se pojem motivace vztahuje na vnitřní Zvonařka aktivaci, tj. na vzbuzování aktivity organismu, na jeho energizování, a zároveň i na regulaci jeho chování, na jeho zaměřování určitým Folimanka
směrem. Pro doplnění naší představy o tomto termínu můžeme ještě zmínit definici Plhákové s. jež motivaci vymezuje jako souhrn všech intrapsychických dynamických sil neboli motivů, které zpravidla aktivizují a organizují chování i prožívání s cílem změnit existující neuspokojivou situaci nebo dosáhnout něčeho pozitivního. Petřková s. popisuje pojem motivace jako souhrn činitelů, kteří podněcují, Karlov usměrňují a udržují chování člověka. Odpovídá také na otázku, proč jsou lidé aktivní a proč jsou aktivní právě určitým školy jazykové Zvonařky způsobem. Pod pojmem motivace můžeme rozumět motivy a jejich použití. Podle Beneše s. jsou motivy jednotlivých skupin odlišné. Mladší lidé mívají spíše pragmatickou či utilitaristickou motivaci provázanou s výkonem profese, zatímco starší lidé preferují motivaci spojenou s trávením volného času. S vyšším věkem a sociálním statusem dochází tedy orientaci na uspokojování vyšších potřeb. Benešův názor plaváním kojencům na Praze 2 Zvonařce