působit jako handicap i v jiných školních výkonech, nejen při čtení a psaní Pokorná, V., Dyslexie je porucha postihující základní znaky čtenářského výkonu, a to rychlost, správnost, techniku čtení a porozumění čtenému. Žák není schopen naučit se číst běžnými výukovými metodami. V překladu dyslexie znamená potíž se slovy, přesněji vyjádřeno poruchu ve vyjadřování řečí psanou v psaní a ve Olšany zpracování psané řeči ve čtení. K základním projevům patří problémy s rozpoznáváním a zapamatováním si jednotlivých písmen, především písmen tvarově podobných b d, s z a zvukově podobných hlásek a e, p b. Holandský profesor D. Bakker In Zelinková, O., rozlišuje dva typy dyslexie, podle toho, ve které etapě čtení se obtíže objevily. První typ obtíží je charakteristický setrváváním na jazyková škola Praha 3 percepčních mechanismech. Tyto děti nemají obtíže na počátku výuky čtení, nedělá jim obtíže identifikace písmen a slabikování. Postupem času se čtenářský vývoj zastavuje. Čtení je pomalé, ale přesné, neboť je zprostředkováno pravou hemisférou, která je přednostně využívána pro percepční a prostorové operace. Jedinci si obtížně vybavují obsah čteného textu. Příčinou je nedostatečný rozvoj levé hemisféry. D. Bakker tento typ poruchy nazývá pravohemosférová dyslexie. Pokud děti čtou na základě porozumění, jazyková škola Praha 3 lingvistických strategií, využívají paměť, hádají slova a domýšlejí si je, pak hovoříme o levohemisférové dyslexii. Děti čtou Želivského
rychle, dělají mnoho chyb, ale rozumějí čtenému textu. Ve školním prostředí se dyslexie kromě výše zmíněných projevů odráží také v osobnosti žáka, přináší pocity napětí ve všech předmětech, může vést ke snížení celkového školního výkonu a k neurotickému vývoji dítěte Zelinková, O., Dysgrafie je specifická porucha psaní postihující zejména grafickou stránku písemného projevu. Žák má Prahu 3 jazykovými školami obtíže v osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. Stejně jako u dyslexie žáci Pražačka zaměňují tvarově podobná písmena, písmo je neuspořádané, těžko čitelné, mají tendenci směšovat psací a tiskací písmena, mají