složité operace při minimálním úsilí a soustředěním se na daný úkol, má velký význam ve vývoji čtenářských dovedností. Dítě od Vychovatelna hláskování a slabikování přechází ke čtení celých slov nejprve pomalu, poté je čte jako celek a vybavuje si jejich obsah. Automatické poznávání slov vede ke zrychlení čtení bez vědomé kontroly dekódování. Čtení pak nevyžaduje námahu a pozornost čtenáře je věnována dalším aktivitám. V. Pokorná uvádí, že bez dovednosti číst text automaticky, jedinec sice obsahu čteného porozumí, ale musí vynaložit jazyková škola Praha 8 velké úsilí a koncentraci, což mu přináší nepříjemné zkušenosti ze čtení. Rovina behaviorální se zabývá rozborem procesu čtení, psaní a rozborem chování při čtení, psaní a běžných činnostech Zelinková, O., Další rovinou, ke které se v současné době přiklání čím dál víc autorů je rovina sociální, neboť rodinné a školní prostředí podle nich spolupodmiňují vznik specifických poruch učení. Praze 8 školách jazykových Kromě genetické výbavy se v rodině také předávají postoje a návyky ke čtení, popřípadě nechuť ke čtení. Dobrý vztah ke čtení Bulovka závisí také na tom, zda rodiče dětem předčítají, zda s nimi chodí do divadla apod. Důležitý je také postoj k samotnému vzdělání, úcta či neúcta k němu se přenáší z generace na generaci. Vliv prostředí, především rodiny se uplatňuje při formování obsahové stránky čtení, zejména rozsah slovníku a gramatika. Vliv dědičnosti vstupuje do popředí u procesní stránky čtení schopnost fonologického
uvědomování, schopnost k danému objektu automaticky přiřadit jméno srov. Pokorná, V. Bartoňová, M., Výše uvedené přístupy biologický, Ládví kognitivní, sociální nejsou v současné době v konfliktním vztahu, jak tomu bylo dříve, ale vzájemně se doplňují a respektují. Vltavská Nedochází však ke shodě v otázce, jak dalece jsou poruchy učení ovlivněny dědičně, tedy biologicky, a jak prostředím, tedy sociálně. Pokud bychom se přikláněli k hereditárním vlivům, pak se náprava musí zaměřit na jedince, pokud budeme přesvědčeni o vlivu prostředí, musíme uvažovat o změnách edukačního systému obecně Pokorná, V. Legislativní rámec vzdělávání žáků se specifickými poruchami jazyková škola Praha 8 učení K výraznému posunu směrem k inkluzívnímu vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení došlo vydáním zákona č. Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů. Od roku je v školy jazykové Prahu 8 účinnosti novela školského zákona, zákon č. Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení upravuje který řadí tyto žáky do kategorie dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, za které jsou považováni žáci se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním. Žáci se specifickými poruchami se řadí do skupiny žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Dle tohoto zákona mají tyto děti, žáci a studenti právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a