faktory, např. vlivem prostředí, přispívají ke vzniku dyslexie. Také M. Bartoňová uvádí, že i když dědičné faktory při vzniku poruchy dominují četnost dědičnosti se uvádí jsou stejně tak významné faktory prostředí a jejich spolupůsobení s genetickou výbavou. R. K. Olson Prahou 6 jazykových škol In Pokorná, V., taktéž upozorňuje na opatrnost při vynášení jednoznačných soudů, neboť důkaz o výskytu poruch učení v rodině není dostatečný pro vyvozování genetického vlivu, protože v rodině se předává také způsob života. Předávají se i postoje číst a návyky ke čtení, a tyto vlivy prostředí nelze nikdy dostatečně eliminovat. Podle něj však výsledky genetických výzkumů mohou pomoci rodičům jazyková škola Praha 6 dětí, kteří trpí specifickou poruchou učení. Pokud se dozvědí, že příčina potíží jejich dítěte je genetická, sníží se u nich pocit viny, který prožívají. Také jim toto zjištění pomůže lépe pochopit situaci dítěte nebo vlastní situaci a porozumí lépe jeho nebo svým obtížím a neviní dítě z neschopnosti nebo lajdáctví. Neurologické pojetí shledává příčinu poruch učení v odlišnostech ve vývoji mozkových struktur, v jejichž důsledku se vytvářejí abnormální spojení mezi neurony v mozkové kůře. E. L. Grigorenková In Pokorná, V., se zmiňuje o dvou abnormalitách ve struktuře mozku jedná se o přítomnost neobvyklého symetrického povrchu mozku, týkající se Červený vrch především spánkového laloku, kde probíhá zpracování sluchových informací. Bylo zjištěno, že u osob s dyslexií je v pravý spánkový Petřiny
lalok stejně velký nebo větší než pravý, zatímco u osob bez poruchy se toto zjištění objevilo pouze u z nich. Další odlišnosti ve struktuře mozku u dyslektiků je výrazně menší corpus callosum tuhé těleso, který propojuje obě hemisféry a umožňuje tak oboustranný přenos informací Pokorná, V. I když je vědecky dokázáno, že osoby s dyslexií vykazují určité abnormality ve fungování a struktuře Jenerálka mozku, C. Hulme a M. Snowing In Nijakowska, J., upozorňují také na možnost, že omezené zkušenosti se čtením u lidí s dyslexií se stávají faktorem, který může ovlivnit strukturu a fungování mozku. Tudíž rozdíly v mozkové struktuře a aktivitě mohou být považovány spíš jako důsledek čtenářských obtíží než jako jejich příčina. Cereberální teorie vysvětluje příčiny poruch učení na základě deficitu ve Na Bateriích struktuře a fungování mozečku. Mozeček byl po řadu let považován za motorickou oblast, která se podílí na osvojování a automatizaci pražskou instalatér