Chao s. se může zaměstnaný dospělý student učit angličtinu pouze kvůli svému zaměstnavateli, zatímco nezaměstnaný dospělý člověk se učí, aby získal nové znalosti, které by později mohl uplatnit na trhu práce. Toto tvrzení je možné dle výsledků našeho výzkumného Výtoň šetření potvrdit, neboť více než polovina respondentů mužského pohlaví uvádí, že používají anglický jazyk k vykonávání svého zaměstnání častěji než jedenkrát měsíčně a stejně tak téměř polovina žen. V předdůchodovém a důchodovém věku se potom velmi jazyková škola Výtoň často setkáváme se skutečností, kdy lidé již nevěří tomu, že by mohli další vzdělávání zvládnout a myslí si, že pro ně již nemá Karlovo náměstí smysl Rabušic, Tímto se dostáváme k jednomu z možných objasnění příčiny velmi nízké účasti dospělých studentů ve věkové kategorii nad padesát let v jazykových kurzech. Stejně tak se uvádí i nižší potřeba dalšího vzdělání u matek žijících v menších městech, které jsou zabezpečeny manželem a jejichž profese jako taková není v systému hodnot zásadní. Je nutné uvědomit si, že motivace dospělých ke vzdělávání bude záležet na mnoha faktorech a také se bude odlišovat. Tyto rozdíly můžeme pozorovat zejména ve věku účastníka vzdělávání, jeho nejvyšším dosaženém vzdělání či rodinném stavu, dále také v rozdílech mezi životem ve městě a na vesnici, kde je jazykovým školám Výtoně nabídka příležitostí k dalšímu vzdělávání zcela odlišná. Jisté rozdíly potom lze spatřit i u studentů z různě velkých měst a za
velmi důležitou lze považovat také socioekonomickou oblast. Zaměříme li se na naši práci konkrétněji, řekněme, že respondenti tohoto