za ideální považuji integraci, kdy jsou obě složky výuky vyvážené, jak obsahová, tak jazyková. Obě složky by měly být rovnocenné, navzájem se prolínat a tvořit ucelenou strukturu hodiny. Jedna bez druhé by neměly dobře fungovat. Vraťme se ale ke způsobu integrace výtvarné výchovy a angličtiny formou jazykových vsuvek. Ačkoli se výrazně liší od mého pojetí CLIL výuky, které jsem GOLDBERG, Merryl jazyková škola Karlín Ruth. Teaching English language learners through the arts a SUAVE experience. Boston PearsonA and B, p. ISBN X. GOLDBERG, Merryl Ruth. Teaching English language learners through the arts a SUAVE experience. Boston PearsonA and B, p. ISBN X. aplikovala při tvorbě programů viz kapitola pro mnohé školy a učitele může být jediným možným způsobem, jak CLIL výuku realizovat. CLIL do škol projekt V roce uskutečnila Katedra Křižíkova anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity projekt, jehož cílem bylo zavádění prvků angličtiny metodou CLIL do Invalidovna vybraných předmětů cílových stupňů škol. Projekt se nazýval CLIL do škol a probíhal ve spolupráci se sedmi vybranými školami různého jazykové škole Karlínem stupně. Učitelé na těchto školách testovali, jakým způsobem zařadit angličtinu do výuky svého odborného předmětu a poskytli cenné poznatky a reflexi svých zkušeností. Základním principem bylo nejprve vytvořit slovní zásobu anglických pojmů, které se vztahují k vyučované látce daného předmětu a potom ji určitým způsobem probrat se žáky ve výuce. Po dvou letech práce a sbírání poznatků v této
oblasti vydal realizační tým, složený jak z vyučujících na Katedře anglického jazyka a literatury, tak z učitelů vybraných partnerských škol publikace, které shrnují zkušenosti a metodická doporučení, k nimž dospěl. Jedním z předmětů, kde se zkoumaly možnosti zapojení anglického jazyka, byla právě i výtvarná výchova. Ač bylo myšlenkou celého projektu pouze zavádění prvků angličtiny, nikoli výklad Florenc látky v angličtině, stal se projekt cenným zdrojem informací i pro tuto diplomovou práci. Z obecného hlediska dospěl tým k těmto školy jazykové Karlínu zjištěním ačkoli je CLIL současným trendem evropského školství, není tato forma výuky zatím v České republice plně využívána. Hlavní překážkou je nedostatečná cizojazyčná příprava učitelů odborných předmětů. Zároveň i praktických metodických příruček na jazyková škola Karlín téma CLIL je stále ještě málo. Metoda CLIL je přitom jednou z možností, která může zlepšit neutěšený stav ve výuce cizích jazyků. V Pražačka roce vydalo MŠMT dokument, v němž představuje CLIL jako pevnou součást české jazykové politiky. I ředitelé partnerských škol tohoto projektu se shodli na výhodách CLILu pro rozvoj cizího jazyka Žáci použijí jazyk v naprosto přirozeném prostředí, a ne v uměle vykonstruovaných situacích tak, jak se děje VÁŇOVÁ, Tamara. Pár slov o projektu úvodem. CLIL do škol Výtvarná výchova pro druhý stupeň masážích Praha 8 Karlín