Principem této metody není žádné memorování a učení se nazpaměť. Proces osvojování jazyka by měl probíhat přirozeně a nenuceně. Pražačka Klade se důraz na mluvené slovo více než na psané. Žáci začínají mluvit cílovým jazykem, až sami cítí, že jsou připraveni. Navíc se očekává, že budou mluvit s chybami, což je tolerováno a bráno jako součást rozvoje. Tato metoda pak velice redukuje u žáků pocit stresu z jazyková škola Pražačka neúspěchu. Teprve po zvládnutí plnění rozkazů učitele, přichází na řadu četba a psaní. Role učitele Učitel je při této metodě ten, Invalidovna na koho je soustředěna veškerá pozornost a plní zde roli rodiče. Je to učitel, který celou hodinu řídí a vede ji určitým směrem. V začátcích je jediným, kdo aktivně mluví. Učitelovou úlohou je žákům zadávat jednoduché rozkazy, které zároveň s nimi i předvádí, postupně je obměňuje a přidává těžší, čímž rozvíjí slovní zásobu žáků. Je zodpovědný za to, co a jakým způsobem žákům nabídne. Zpočátku žáky téměř neopravuje, opravování přichází postupně časem. Zpravidla stojí před žáky, kteří kolem něj tvoří kruh, aby měl každý možnost jej dobře vidět a zároveň mít prostor pro pohyb. Role žáka Hlavní úlohou žáka je poslouchat a imitovat. Až jazyková škola Pražačka si jsou dostatečně jisti a věří si, teprve potom mohou začít mluvit cílovým jazykem. Pokud však nechtějí, nikdo na ně nevyvíjí žádný tlak. Žáci by si hodiny měli ze všeho nejvíc užívat, neměli by mít pocit, že se něco učí. Techniky používané při metodě celkové
fyzické reakce Larsen Freeman uvádí následující techniky vhodné do hodin vedené metodou celkové fyzické reakce užití rozkazů pantomima a opisování toho, co dělají výměna rolí učitel plní rozkazy žáků sekce rozkazů hra na roboty Úkolová metoda Principy a cíle metody Hybným motorem celého učebního procesu je úkol, který mají žáci vyřešit. David Nunan ve své publikaci definuje komunikativní úkol jako Pražačce jazykovými školami část třídní práce, která vyžaduje od žáků porozumění, zpracování, vypracování či spolupráci v cílovém jazyce, přičemž je jazykových škol Pražačkou žákova pozornost zaměřena v první řadě na smysl než na formu jazyka. Předpokládá se, že se žáci naučí cílovému jazyku v průběhu plavání pro kojence na Praze 3 Pražačce