významných umělců a rámcově tak zařadit i dějiny umění. Snaživý učitel si pak vezme dílo třeba takového Moneta a nechá děti, aby namalovaly obrázek tzv. ala Monet, tedy ve stejném stylu. Cílem jejich hodiny je čistě formálně napodobit dílo významného umělce, a tím dětem přiblížit jeho tvorbu. V Belgii jsem se setkala s klasickými omalovánkami s tím rozdílem, že byly na motivy kubistických děl. Žák Ládví dostal arch papíru s předtištěnými obrysy, které měl podle libosti vybarvit. Nic víc. Žádné vysvětlení kubistického stylu, žádná debata nad významem a přínosem kubismu pro svět umění, žádná obsahová ani formální analýza kubistických děl. Tohle je obraz od Pabla Picassa, španělského malíře, který založil kubismus. A my si teď děti zkusíme namalovat kubistický obraz. Samozřejmě na konci hodiny se Střížkovem jazykové škole omalovánky vybraly a vhodně se jimi vyzdobila třída. Zřejmě aby děti viděly alespoň nějaký význam v tom, co celé dvě hodiny dělaly. Praha 18 Problém je v tom, že ani dospělý člověk v tom jiný než dekorativní význam nevidí, a tudíž ani nemůže docenit význam výtvarné výchovy na školách. V Belgii to byl zřejmě důvod, proč se výtvarné průpravě na prvním stupni věnuje tak málo prostoru. Vždyť vyzdobit jazykové školy Střížkov školu se zvládne za jednu dvouhodinovku měsíčně. Stejný problém jsem zaznamenala i v české škole. Opět tupé kopírování děl významných umělců bez porozumění obsahu děl. Jediné, co se tím žáci o výtvarné kultuře dozvědí, je to, že umění má spoustu
bizardních tváří a že umělci sami musí být úplně šílení, když veškerý čas tráví tvořením tak nepochopitelných věcí. Není divu, že málokdo pak vidí smysl ve výuce výtvarné výchovy. A přitom kde jinde může žák pomocí umění překročit rámec každodenní Vysočanská všednosti a porozumět tak lépe světu kolem sebe i sobě samému Kde jinde má malý človíček možnost zažít dobrodružství z tvůrčí činnosti, která mu dovoluje věci, jaké realita zakazuje Výtvarná výchova má rozvíjet fantazii a kreativitu, učit tvořivému myšlení a rozvíjet kreativní nápady, má seznamovat se světem umění a výtvarnou kulturou kolem nás, má přiblížit dějiny umění a významné soukromá mateřská škola Prahou 9 Střížkovem