bojuje s poměrně vysokou mírou nezaměstnanosti, musím se přiklonit i k tomuto názoru. Bohužel jsem do svého dotazníkového šetření nezahrnula otázku týkající se zaměstnanosti či nezaměstnanosti jednotlivých respondentů, která by mi v tomto případě byla nápomocná k přesnějšímu posouzení pravdivosti této hypotézy. Celkově však, po prostudování všech možných aspektů, se tedy tato hypotéza u Invalidovnou jazykovou školu dospělých studentů v Kroměříži potvrdila. Hypotéza č. Největší bariérou pro učení se angličtiny u obou pohlaví nezávisle na věku, úrovni znalosti jazyka a nejvyšším dosaženém vzdělání je nedostatek času na studium. V odborné literatuře se nejčastěji uvádí jako bariéry nedostatek financí a nedostatek času. V mém dotazníkovém šetření se ukázalo, že jako největší bariéru uvádí nedostatek času Invalidovna pouze studenti anglického jazyka s vysokoškolským vzděláním. Jestliže budu nedostatek času zkoumat z pohledu pohlaví vysokoškolsky vzdělaných respondentů, dojdu k závěru, že obě pohlaví uvádí tento problém jako největší, přičemž procentuálně se muži a ženy neodlišují. Zároveň pokud se zaměřím na kritérium věku studentů, dojdu k přibližně stejným výsledkům, tedy, že nedostatek času se jazyková škola Invalidovna prolíná napříč všemi věkovými kategoriemi stejně. Naopak respondenti s ukončeným středoškolským vzděláním nedostatek času řadí až na druhé místo za nedostatek motivace, jež je pro ně považována za větší bariéru. Pravdou je, že nedostatek motivace se objevuje mezi Pražačka
hlavními bariérami ke vzdělávání dospělých ve výzkumu, jenž se tímto tématem zabýval. V tomto výzkumném šetření byl spojován s termínem lenost. Já jsem však ve své práci tyto dva termíny rozlišila, neboť je nepovažuji za stejné. Vzhledem k odlišnému názoru středoškolsky vzdělaných studentů však nemůžeme tuto hypotézu stoprocentně potvrdit. Hypotéza č. Studenti ve věkové kategorii let se Palmovka učí anglický jazyk především z důvodu lepšího budoucího pracovního uplatnění. Naopak studenti ve věkové kategorii let se spíše učí školy jazykové Invalidovně anglický jazyk z důvodu cestování do zahraničí. Podle Beneše s. mají mladší lidé spíše motivaci provázanou s výkonem profese, zatímco starší lidé preferují motivaci spojenou s trávením volného času. V mém výzkumu však studenti ve věkové kategorii let řadí lepší budoucí pracovní uplatnění jako důvod k navštěvování kurzů anglického jazyka překvapivě až na třetí místo. Na první pozici se školách jazykových Invalidovně právě umístilo cestování do zahraničí, které jsme spíše předpokládali u studentů ve vyšší věkové kategorii. Na druhém místě se u Křižíkova těchto mladých studentů umístila snaha zvýšit si své vlastní znalosti a dovednosti, která se objevila na prvním místě u věkových soukromé školky Prahou 8 Invalidovnou