každé hodině by měl být prostor pro konverzační část, kdy žáci budou mít možnost používat jazyk v reálných kontextech. Učitel pak žáky povzbuzuje, aby co možná nejvíce mluvili. A právě v rámci konverzace se učí i gramatika. Gramatika se v přímé metodě nikdy neučí odděleně. Žákům nejsou přednášena žádná oddělená gramatická pravidla, nýbrž jsou učeny induktivně. Tím pádem se na gramatiku neklade až takový důraz. Vyzdvihována je naopak slovní zásoba, která stejně jako gramatika není učena odděleně, ale v rámci jednotlivých vět a frází. Učební osnova se netvoří na základě jazykových pravidel, která by se měli žáci naučit, ale naopak se tvoří na základě jazykovým školám Želivského témat a situací, ve kterých se žáci mohou v reálném životě ocitnout. Vyzdvihují se i reálie dané země, ve které se mluví cílovým Želivského jazykem. V přímé metodě převažuje mluvené slovo nad psaným. Komunikace pak probíhá oboustranně učitel může hovořit s žáky, stejně Olšany jako žáci mohou hovořit sami se sebou. Role učitele Učitel v hodině mluví pouze cílovým jazykem, nikdy nepoužívá mateřský jazyk a překlady. Často demonstruje na obrázcích, fotografiích a různých předmětech svůj výklad. Nepoužívá gramatická pravidla ani seznam slovíček k naučení. Vše učí v rámci témat. I v této metodě učitel řídí danou hodinu, žáci jsou však více aktivní než v gramaticko překladové metodě. Učitel žáky neopravuje, ale nabízí jim možnost, aby se opravili sami. Role žáka Žákům je zakázáno používat jazyková škola Želivského
mateřský jazyk. Měli by se aktivně zapojovat do konverzace, klást otázky jednak učiteli, tak i svým spolužákům. Žáci nemají k dispozici žádný sešit s pravidly či seznam slovíček k naučení. Techniky používané při přímé metodě V rámci přímé metody mohou být použity školka montessori u Prahy 3 Želivského