výraz si opakovaně napíšiřeknu nahlasv duchu, abych si ho procvičilaB. Používám referenční materiály slovníky, encyklopedie, Internet apod. a pomáhám si tak v používání daného jazyka B. Naopak nejméně zastoupenou tuto odpověď měly položky B, B a B. Iniciuji začínám konverzaci v cizím jazyce. B Chodím na mimoškolní akce, kde se mluví daným cizím jazykem B. Vypracovávám si vlastní souhrny z nového učiva nebo z informací, které jsem v cizím jazyce četl B Zastoupení jednotlivých kognitivních strategií ukazuje graf č. Graf Kognitivní strategie Kamýku školách jazykových Kompenzační strategie Patří také mezi přímé učební strategie a umožňují žákovi používat cizí jazyk bez ohledu na jeho omezené možnosti v oblasti znalostí. Kompenzují nedostatečné znalosti v oblasti gramatiky i slovní zásoby. Ve výzkumu byly kompenzační strategie Praha 12 nejpoužívanější strategií u žáků se specifickými poruchami učení graf č. Jak je patrné z grafu č. žáci se nesnaží odhadovat význam neznámého slova, ale využívají Procvičování Přijímání a produkce sdělení Analyzování a logické usuzování Vytváření struktury pro vstupy a výstupy jiných způsobů k překonávání omezení v mluvení a psaní. Téměř všechny položky měly C C nejčastější odpověď ano jazyková škola Kamýk nebo spíše ano, kromě položky C Když mluvím a nemohu si vzpomenout na správné slovíčko nebo ho neznám, pokusím se ho přiblížit pomocí gest, mimiky, posunku. Zde se nejčastěji objevovala odpověď ne a spíše ne. Nejpozitivněji hodnocenou byla položka C a C Když mluvím v cizím Budějovická
jazyce a nemohu si vzpomenout na určité slovo nebo je neznám, řeknu je alespoň česky.C Vůbec nejlépe dopadlo tvrzení Směřuji svůj ústní či písemný projev rozhovor, esej, dopis k tématům, ke kterým znám slovíčka.C Položky v části C jsou rozděleny pouze do dvou kategorií. Jejich zastoupení zobrazuje graf č. Graf Kompenzační strategie Metakognitivní strategie Tato strategie patří mezi nepřímé strategie, které umožňují žákovi koordinovat proces učení. Jsou to způsoby, jak jedinec využívá své předchozí dovednosti a zkušenosti v následném učení. Metakognitivní strategie patří mezi čtvrté v pořadí v používání strategií. Nejméně si žáci připravují a plánují učení, ale dokážou zhodnotit své učení viz graf Největší počet žáků souhlasil s tvrzením D, D a D. Na položku D Když jsem se začínal učit Kačerov cizí jazyk, nechtěl jsem zpočátku sám mluvit, nanejvýš jsem opakovalpoužíval jen rutinní a jednoduché fráze odpovídali všichni žáci