rozpozná účel určité jazykové činnosti, a co má udělat. Evaluace učení Učí se z chyb, které udělal Nehodnotí celkový pokrok, který jazykovými školami Nuslí při učení učinil Spolupráce při učení Spolupracuje a žádá o pomoc osoby, které jazyk perfektně ovládají S vrstevníky, spolužáky jazyková škola Nusle spolupracuje Tabulka Analýza kategorií strategií učení žáka C Závěry šetření Na základě analýzy dat získaných v průběhu výzkumného šetření jsme dospěli k následujícím závěrům VO Mají žáci se specifickými poruchami učení na střední škole osvojené strategie učení cizího jazyka Z průběžných rozhovorů se žáky během výzkumného šetření vyplynulo, že téměř nikdo z žáků nemá osvojené strategie učení se cizímu jazyku, které by používali vědomě. Pouze žák B uvedl, že využívá strategii učení se novým slovíčkům pomocí kartiček, kterou mu doporučila učitelka angličtiny na základní škole. I tuto strategii však žák již považuje za málo efektivní, je si vědom toho, že ke zlepšení v ostatních oblastech je třeba si osvojit i jiné strategie. Žák A si není jistý efektivitou Pražského povstání své přípravy. Umí se učit pouze nazpaměť slovní zásobu, v ostatních oblastech osvojování jazyka je nejistý, protože neví, jak by se Pankrác měl učit. Žák C taktéž nemá osvojeny potřebné strategie učení, které by vědomě při učení používal. Tato neznalost mu brání v pravidelné domácí přípravě do hodin anglického jazyka, protože mu připadají jakékoli snahy o učení neefektivní. Žák D vědomě
žádné strategie při osvojování jazyka nepoužívá, ale jeho příprava je systematická a dle jeho názoru i efektivní. Jak všichni žáci Zvonařka uvedli, v průběhu docházky na základní škole jim nikdo z učitelů anglického jazyka nevysvětlil, jak by se měli učit. Pro většinu účastníků výzkumného šetření bylo vyplnění dotazníku strategií učení se cizímu jazyku prvním impulsem k zamyšlení se nad tím, jak se vlastně učí a jaké strategie učení při osvojování jazyka mohou používat. VO Jaké strategie žáci se specifickými poruchami učení Nusle jazykovou školu používají nejčastěji v rámci osvojování anglického jazyka Na základě dotazníkového šetření se podařilo zjistit, že žáci se specifickými poruchami učení nejčastěji používají kompenzační a kognitivní strategie s výjimkou dvou žáků, kteří spolu s jazykovým školám Nuslemi kompenzačními strategiemi nejčastěji využívají sociální strategie. Co se týká paměťových strategií, žáci při učení nejčastěji