čtenářské strategie zvané RAP může pomoci tuto oblast u žáků se specifickými poruchami učení podpořit. Zaměřím se na práci s textem, vyžadující takovou čtenářskou dovednost, která vede k pochopení hlavní myšlenky, podstaty textu a zapamatování si podstatných informací. Strategie RAP Tato strategie patří mezi kognitivní strategie umožňující žákům a studentům snáze porozumět čtenému a to tak, že jim pomůže najít hlavní myšlenku určité části textu. Žákům se předkládá mnemotechnická pomůcka RAP R readpřečti si, A ask yourself Budějovická zeptej se sám sebe, jaká je hlavní myšlenka v tomto odstavci a dvě důležité informace, P paraphraze řekni hlavní myšlenku a důležité informace vlastními slovy. Třetí krok vychází z předpokladu, že přeformulování vede k lepšímu zapamatování a pochopení čteného textu. Tato metoda byla vyvinuta na univerzitě v Kansasu již v roce kdy autoři této strategie zjistili, že se studenti zlepšili ve schopnosti Krč školou jazykovou porozumět čtenému o poté, co si osvojili strategii. Metoda je součástí tzv. Deshlerova programu, který je v současné době nejrozšířenější ve Spojených státech. Jde o přístup, který nacvičuje strategie učení. Vede žáky k tomu, aby si nejprve uvědomili své jazyková škola Krč současné učební návyky, pak je vyzývá, aby popsali svou učební strategii. Nakonec žáci svou strategii modelují, zdůvodňují ji a uvědomují si ji jako proces. Pak si strategii verbálně nacvičí a uskuteční se na kontrolním materiálu. V poslední etapě žáci Kačerov
provádějí zpětnou vazbu, kontrolují výsledek a celou práci hodnotí Pokorná, V. Tato metoda je dobře použitelná jak pro žáky základních školy jazykové Krčí tak i středních škol ke zlepšení čtenářských dovedností v mateřském jazyce. Já se tuto metodu pokusím modifikovat, aby byla dobře uplatnitelná i v rámci výuky cizího jazyka. Cílem tedy bude naučit žáky pracovat s touto strategií vědomě, aby věděli, kdy a proč ji mají použít. Průběh výzkumného šetření Výzkum probíhal v několika fázích po dobu tří měsíců. V první fázi, ještě před jazyková škola Krč začátkem samotného experimentu musel být vytvořen vhodný soubor textů, který by svou obtížností odpovídal úrovni jazyka žáků, kteří se experimentu účastnili. Při výběru se vycházelo z toho, že v prvé řadě musí text žáky motivovat, tudíž nesmí být pro ně příliš náročný po obsahové i jazykové stránce. Na začátku byly vybrány velice krátké texty, sestávající se maximálně ze dvou odstavců, aby Spořilov svou náročností žáky příliš neodradily. Byly zvoleny krátké zprávy a zajímavosti ze světa z internetových stránek News In Levels.,