konverzační dovednosti studentů. Pro skupinovou konverzaci lze použít funkci Skype Konference, kdy může lektor vést klasická skupinová cvičení a diskuzi mezi studenty. Služby VoIP mohou být kombinovány s klasickou výukou nebo použity jako alternativa za zrušenou hodinu, například z důvodu nemoci, služební cesty a podobně. V telefonním hovoru studenti uplatní nově nabyté znalosti a dovednosti a získají okamžitou zpětnou vazbu včetně silného emočního prožitku, což je může motivovat k intenzivnějšímu studiu jazyka. Skype online. c Cit. Dostupný z WWW KNIHOVÁ, Ladislava. SKYPE ve výuce jazyků. Education On Line. online. Cit. Dostupný z WWW Tamtéž Skype je využíván mnoha jazykovými školami jako doplněk výuky, ale existují už i kurzy, které probíhají pouze přes Skype např. SkypeAngličtina.cz nebo kurz Skype Learning agentury Skřivánek. Výhody telefonování je v rámci Skypu zdarma kombinace telefonu a instant messagingu okamžitá dostupnost Nevýhody jazyková škola Lužiny nestálá kvalita hovorů neosobní Diskuzní fóra Diskuzní fóra patří mezi asynchronní prostředky komunikace, což znamená, že účastníci Lužiny komunikace nemusí být přítomni ve stejném čase, ale mohou číst a vkládat příspěvky nezávisle na sobě a v době, kdy se jim to nejvíce jazykovým školám Lužinách hodí. Komunikace probíhá v tematicky zaměřených vláknech. Software Diskuzní fóra lze většinou vytvořit přímo v LMS, případně v sociální síti, ve wiki a někdy i v rámci blogu. Pro vytvoření samostatného diskuzního fóra lze použít např. Boardhost, Forumotion nebo Praha 13
FreeForums.org. KONEČNÝ, David. Skype pronikl do výuky jazyků. KarieraWeb.cz online. Cit. Dostupný z WWW PEGRUM, Mark. Web in education Discussion Boards. E language online. Cit. Dostupný z WWW Tamtéž Využití ve výuce jazyků Diskuzní fóra jako asynchronní prostředek Luka komunikace mají pro vzdělávání řadu výhod. Oproti chatu mohou účastníci v diskuzních fórech lépe promyslet odpověď, neboť mají na Butovice její vytvoření více času. Diskuzní fóra lze doporučit jako hlavní nástroj pro komunikaci v kurzu. Lze je také využít pro plnění úkolů v kurzu, protože diskuzní fóra implementovaná v LMS lze často i bodovat a dopisovat k nim komentáře. Výhody neosobní nevyžaduje zapojení účastníků ve stejném čase účastníci nejsou stresováni nutností okamžité reakce vyšší kvalita příspěvků díky možnosti si odpověď lépe promyslet možnost organizace příspěvků a uchovávání historie komunikace Nevýhody nevhodné při potřebě okamžité reakce jazyková škola Lužiny neochota studentů diskutovat ve fórech pro tutora náročné na moderování PEGRUM, Mark. Web in education Discussion Boards. E language online. Cit. Dostupný z WWW NĚMCOVÁ, Hana. Metodická doporučení pro jazykovou výuku online informačně metodická příručka. vyd. Brno Masarykova cvičení s dětmi v Praze 5 Lužinách