nespolehlivostí odpovědí. Rozsah a délka dotazníku by měla být uzpůsobena věku studentů. Dílčím nedostatkem je subjektivnost odpovědí. Studenti odpov ídají dle své představy o sobě, která nemusí odrážet skutečnost. Jak zmiňuje Hrozková indiv iduální rozhovory se jevily jako vhodnější metoda. Tento postup je pochopitelně v mnoha směrech nár očnější, ale vede k přesnějším výsledkům, protože student je Smíchově jazykové škole povinen se zamyslet a výzkumník ho vho dnými otázkami může navést ke zjištění reálného stavu věci. Otázkou však zůstává náročnost takového provedení, co se počtu respondentů týče. Vybrané výzkumy se ve svých výsledcích v podstatě shodují a nijak zásadně si neodporují. V zásadě p latí, že studenti strategie používají, ale málo a nesystematicky. Dále se ukazuje, že studenti použ ívají více přímých než nepřímých strategií. Co se týká srovnání pohlaví, tak ženy používají strateg ie hojněji. Celkově studenti málo používají strategie paměťové. Dosavadní výzkumy zkoumají strategie, dle mého názoru, v docela pozdním věku. Popisují tak realitu, ale návrhy na změny jsou formulovatelné jen s velkými obtížemi. A to z toho důvodu, že např. stude nti na gymnáziu již mají za sebou velkou jazykových škol Smíchovu část své školní docházky a již si zvykli na určitý způsob svého učení. Proto měnit nebo aspoň dotvářet jejich strategie, styly, Radlická metody a způsoby učení lze hů ře, než kdyby byli se svým učením se CJ na začátku. Je velmi významné, že díky výše zmíněným výzkum Anděl
ům jsme získali informace o tom, jaké strategie studenti používají a jaké oproti tomu méně. Víme te dy, kde mají studenti mezery. Jako např. nedostatečná systematičnost, malá míra plánování svého uče ní, naopak velká míra přemýšlení o CJ v mateřském jazyku, málo Smíchovské nádraží příležitostí používat CJ v reálných situacích, nedostatečný kontakt se zahraniční partnerskou školou, rodilými mluvčími, apod. Těmto instalatér nedaleko Prahy 6 Smíchova