zaměstnání, případně nejistota v zaměstnání. Úspěšné učení Podle Indráka s. se dospělí více zajímají o učení, z něhož plyne okamžitý anebo praktický zisk. Většinou se u dospělých setkáváme, na rozdíl od dětí, s větší schopností stanovit si cíle svého učení, využít různých informačních zdrojů, učit se různými způsoby tedy s větší samostatností a autonomií během vzdělávání. Tomu odpovídají i výsledky našeho výzkumu, kdy mnoho dospělých v našem dotazníkovém šetření poukázalo na důležitost učení se anglického jazyka z důvodu jeho využití v zaměstnání. Šerák s. ve své publikaci upozorňuje, že pro efektivní učení je důležité splnit tři důležité podmínky jedinec musí mít možnost se učit tento požadavek je determinován sociálními fyzickými aspekty života jazyková škola Střešovičky jedinec se musí chtít učit zde je důležitá především vnitřní motivace, bez které je prakticky nemožné něco se naučit jedinec musí umět se učit na kvalitu a efektivitu učení má zásadní vliv automaticky zvládnutý postup učení Bariéry ve vzdělávání dospělých jazykové škole Střešovičky studentů Jestliže se dospělý člověk rozhodne pro další vzdělávání, a to v rámci formálního a neformálního vzdělávání, či informálního učení, musí počítat s překonáváním jistých překážek, které v souvislosti s tím vyvstanou. Těmi rozumíme bariéry v Střešovičky učení se u dospělých studentů. Tyto bariéry velmi úzce souvisí s procesem vzdělávání. Tak jako nás motivace, jíž jsme se věnovali v Pohořelec
předchozí kapitole, žene kupředu, bariéry nás brzdí a jsou našimi překážkami v cestě za uspokojením našich vzdělávacích potřeb. Česká odborná literatura zabývající se tímto tématem před rokem akcentovala zejména biologické faktory, jež mohou znesnadňovat učení Dlabačov např. paměť, pozornost apod Z jiného pohledu se však tímto tématem vůbec nezabývala. Teprve na počátku let minulého století můžeme v Ořechovka literatuře poprvé narazit na bariéry sociálního rázu, jež jsou v dnešní době stále velmi aktuální Číháček, Bariéry v učení v rámci všeobecného učení dospělých studentů Všeobecné výzkumy uvádí, že největšími bariérami dospělých studentů v rámci celoživotního vzdělávání jsou nedostatek financí a nedostatek času. Ženy také velmi často uvádějí jako hlavní zábranu k dalšímu