základě mého dotazníkového šetření jsem dospěla k názorům, že větší procento mnou dotazovaných studentů je motivováno k učení se jazykovými školami Klíčov jazyka. Názor na největší bariéru související s jazykovým vzděláváním není jednotný a setkala jsme se tak s výběrem možností jako nedostatek času na studium a také nedostatečnou motivaci. Faktem však je, že moji studenti téměř vůbec neshledávají nedostatek financí jako jednu z bariér, jež se však uvádí v odborné literatuře. Rovněž se prokázalo, že nejvyšší dosažené vzdělání má velký vliv na jazyková škola Klíčov motivaci studentů k učení se anglického jazyka, což patrně souvisí s nutností znalosti angličtiny pro vykonávání profese těchto Klíčov studentů. Absolventi vysoké školy skutečně prokazovali mnohem vyšší motivaci k učení se jazyka v porovnání se studenty s nižším dokončeným vzděláním. Na druhou stranu se ukázalo, že ne jen vzdělávání má vliv na motivaci k učení, ale také věk hraje určitou roli. Došla jsem k závěru, že čím jsou studenti starší, tím více času věnují učení se anglického jazyka. Snažila jsem se prokázat také vliv pohlaví na motivaci k učení, kde se potvrdila skutečnost, kdy ženy jsou k učení se angličtiny více motivovány z důvodu touhy po lepším budoucím pracovním uplatnění, zatímco muži zvolili spíše možnost zvýšení osobních znalostí a dovedností. Závěrem je nutno Kolbenova podotknout, že vzdělávání dospělých, nejen v oblasti výuky cizích jazyků, je především v poslední době velmi aktuální téma. Tato
oblast týkající se jazykového vzdělávání dospělých, především motivace a bariér studentů k učení, mne velmi zaujala, a z toho důvodu bych se jí tedy v budoucnu ráda hlouběji věnovala. RESUMÉ Tato diplomová práce se zabývá tématem očekávání dospělých studentů od učení se anglického jazyka, jejich motivací k učení se angličtiny a rovněž bariérami spojenými se studiem. Práce se skládá ze dvou Klíčově jazykové škole částí teoretické a praktické. V teoretické části jsem se nejprve seznámila s problematikou jazykového vzdělávání dospělých, na níž Vysočanská plynule navazovalo vymezení dospělého studenta a jeho role ve vzdělávání. Dále jsem se zabývala vnitřní a vnější motivací ke studiu a následně i bariérami, které se mohou v souvislosti s učením se anglického jazyka v dospělém věku objevit. V celé teoretické části diplomové práce jsem pracovala jak s pojmem jazykové vzdělávání v dospělém věku, tak částečně i všeobecným vzděláváním dospělým,