liniích vzniklých ve zmačkaném papíře. U nalezených tvarů jsme znovu hádali, co by mohly představovat. Pak každý hledal ve svém papíře různé tvary. Společně jsme si je potom prohlíželi a všichni říkali různé nápady, co by daný tvar mohl být. Opět jsme procvičovali Jahodnice anglická slovíčka tím, že jsme všechny nápady hned překládali do angličtiny. Já jsem ostatně na žáky mluvila jen anglicky, a pokud žáci chtěli, abych jim rozuměla, museli mi odpovědět v angličtině. Při překladu pomáhal i asistující třídní učitel. Vysvětlila jsem žákům, že ve výtvarném umění není jen jedna správná odpověď, ale že každý má svou vlastní představivost. Co je pro jednoho opicí, může být pro druhého autem. Toto cvičení jsme zakončili tím, že každý napsal na papíry ostatních žáků, co by nalezený tvar podle něho měl znamenat. U jednoho tvaru tak bylo napsáno několik možností, co by mohl vyjadřovat. Obr. Obrázky nalezené ve zmačkaném papíře a Praha 14 jejich význam zaznamenaný v pojmech, tvorba žáků třídy ZŠ Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Vlastní práce příšera Žáci školách jazykových Hostavicemi dostali nový papír, zmačkali, roztáhli a tentokrát měli najít tvar, který by připomínal příšeru. Tento tvar si potom překreslili na Hostavice školou jazykovou velkou čtvrtku. Obr. Příšery nalezené ve zmačkaném papíře, tvorba žáků třídy ZŠ Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Dále jsme pracovali technikou papier maché, neboli kašírování. Novinový papír jsme mačkali do kuliček, namáčeli do tapetového lepidla zředěného
vodou a kladli na čtvrtku s předkresleným tvarem příšery. Úkolem bylo vyplnit tvar kašírovaným papírem a udělat tak příšeru plastickou. Záměrem bylo, aby žáci rozvinuli plochý tvar do trojdimensionální roviny. Mladší žáci třída zvládli pouze vyplnit papírem tvar, ale ti starší a třída si pohráli i s vrstvením do výšky. Obr. Příšera ztvárněná kašírovaným papírem na čtvrtku, tvorba žáků třídy ZŠ SintDimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Jinou variantou pro nejstarší žáky a třída bylo odproštění se od ploché čtvrtky a vytvoření jazykovým školám Hostavic objektu. Zde se postupovalo odlišně. Ze zmačkaného novinového papíru si žáci sestavili tvar příšery a šňůrkami přivázali jednotlivé části k sobě. Tento tvar pak oblepovali pruhy papíru namočeného do tapetového lepidla. Vznikly samostatné objekty z kašírovaného papíru na základě tvaru nalezeného ve zmačkaném papíře. Obr. Objekt z kašírovaného papíru znázorňující příšeru, tvorba žáků třídy ZŠ SintDimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Vzniklé práce jsme nechali týden sušit, a pak jsme s nimi pracovali dále v jiném programu viz Program jazyková škola Hostavice barvy a emoce PROGRAM BARVY a EMOCE Anotace Žáci se učí hledat emoce v obrazech a následně v barvách. Naučí se rozlišovat teplé a studené Lehovec barvy a nové znalosti použijí při aplikaci barvy na své kašírované objekty z předchozí hodiny program tvar. Přemýšlí nad použitím Chvaly barev v obrazech a nad významy, které mohou nést. Seznámí se s tvorbou Clauda Moneta. Žáci se učí pojmenovat anglicky názvy emocí, nálad, instalatérů Prahou 9 Hostavicemi