náměstí v Brně. Pro své programy jsem zvolila formu mid CLIL, tedy obsahově i jazykově vyrovnanou integrovanou hodinu. Moje pojetí hodin CLIL jazykovým školám Hrdlořez nejvíce odpovídá modelu viz kapitola Tedy typu výuky, kdy se vyučuje integrovaný předmět se svými výstupy a hodnoceními jak z jazykového, tak obsahového hlediska. Ve svých programech jsem se snažila rovnoměrně zastoupit jak obsahovou část, tedy výtvarnou výchovu, tak jazykovou část, anglický jazyk. Obě části mají jasně dané cíle a výstupy. Když by mělo dojít na hodnocení žáků z tohoto integrovaného předmětu, požadavky na žáky by byly kladeny z obou částí stejně. Mé programy však byly vyzkoušeny zatím jen v podobě praxe, a tudíž na hodnocení žáků nedošlo. Z dalších modelů jsem při sestavování programů využívala zejména model jazyková cvičení, model cizojazyčné Jarov instrukce a model tematický CLIL. Každá z mých hodin obsahuje jazykové cvičení, při kterém se žáci učí, nebo si opakují novou zásobu anglických výrazů. Tato cvičení jsou buď v ústní podobě např. v programu Tvar překládám jednoslovní názvy, které žáci používají ke své odpovědi na moji otázku, a následně vyžaduji, aby žáci po mě výrazy zopakovali a při další příležitosti je ve své odpovědi použili, nebo v písemné podobě v pracovním listě např. v programu Barvy a emoce přiřazují žáci anglické názvy emocí k emotikonům v Zborov pracovním listě, nebo formou hry např. v programu Divadlo žáci skládají jednoduché puzzle z obrázků zobrazujících nové anglické pojmy, jazyková škola Hrdlořezy
které jsou následně znovu zopakovány. Modely a jsou automaticky zastoupeny z toho důvodu, že hodiny jsou vedeny zcela v anglickém jazyce. Jak Hrdlořezy jazykovými školami instrukce, tak výklad jsou tedy poskytovány žákům v cizím jazyce. Postupy při výuce CLIL Základním postupem při CLIL výuce by mělo být proměnění role učitele. Učitel by měl být schopen přenést těžiště hodiny na žáka a nepředávat pouze hotové poznatky. Tento základní předpoklad dobré CLIL výuky jsem měla při tvorbě svých programů na paměti. Kromě toho jsem se také snažila žáky dostatečně Kolbenova motivovat. Začátky mých programů jsou věnovány buď diskuzi žáci gymnázia, která uvádí problematiku tématu, klade otázky a rozšiřuje jazykové škole Hrdlořezy kontext tématu, nebo nejrůznějším aktivitám, jako např. hry či digitální prezentace s obrázky žáci ZŠ. Cílem je uvést téma hodiny v širším kontextu a přimět žáky nad tématem přemýšlet. Od úvodních aktivit směřuji hodinu postupnými kroky k vlastní práci žáků, cvičily těhotné Prahou 9 Hrdlořezy