cvičením žáci sami dospěli k nejjednodušší formě dané věci. Obr. Člověk, dům a pes vytvořený z libovolného počtu barevných kousků papíru, tvorba žáků třídy základní školy Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Obr. Člověk, dům a pes vytvořený z deseti Černém Mostě školách jazykových barevných kousků papíru, tvorba žáků třídy základní školy Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Obr. Člověk, dům a pes vytvořený jazykové škole Černým Mostem z pěti barevných kousků papíru, tvorba žáků třídy základní školy Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Vybrané výtvory jsme spolu s úvodními obrázky nalepili na velký arch balicího papíru a vytvořili tak shrnující plakát, na kterém je názorně vidět, jak je každý Praha 14 obrázek zjednodušován až k jeho nejjednodušší formě, tedy k symbolu. Tento plakát jsem použila při pozdějším výkladu a také zůstal ve Chvaly třídě viset na nástěnce jako výstup z hodiny. Obr. Výsledný plakát sloužící k názornému ukázání vzniku symbolu, tvorba žáků třídy základní školy Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Na závěr této části jsem dětem zadala malou soutěž. Každá skupinka měla společně vytvořit jeden velký obrázek něčeho složitého na poznání. Druhá skupinka potom měla hádat, co daný obrázek představuje. Žáci se tak mohli odvázat a využít svoji kreativitu. Zároveň tato malá soutěž sloužila k důležitému sdělení o výtvarné tvorbě vůbec. Při hádání, co daný obrázek představuje, zazněla spousta nápadů, které žáci napsali fixou vedle obrázku, a já pak měla
možnost jim vysvětlit, že ve výtvarné tvorbě není jen jedno správné řešení, ale vlastně všechny tyto návrhy, které napsali vedle obrázku, jsou správné. Každý jsme jiný, máme jiné zkušenosti a pro každého tedy obrázek představuje něco jiného. Není to jako v matematice, kde máme jen jeden správný výsledek, ale máme zde více řešení. Poukázala jsem tím na divergentní myšlení, kterého výtvarná tvorba využívá. Obr. Výsledek aktivity rozvíjející fantazii obrázek vyskládaný z kousků papíru a názvy možných věcí, jazykovým školám Černý Most které by mohl představovat, tvorba žáků třídy základní školy Sint Dimpna Geel Belgie, fotoarchiv autora, Prezentace Nejprve jsem dětem na jazyková škola Černý Most plakátu, který vznikl z předchozí práce, ukázala, jak vzniká symbol, a co to znamená zjednodušování obrázku. Pak jsme pomocí digitální prezentace viz Přílohy znovu procvičili nová anglická slovíčka a také způsob, jak se z detailního obrázku fotky stane symbol. Zavedli jsme Lehovec tedy dva nové odborné termíny v angličtině, a to simplification zjednodušování a symbol symbol. SIMPLIFICATION SYMBOL Obr. Snímky z plavali kojence Prahou 9 Černým Mostem