zajímavé informace o výtvarném umění, ke kterým se běžně na svých hodinách nedostanou, pobídnout je k přemýšlení o světě a jazykové škole Horní Měcholupy vizuálech, které vidí kolem sebe. Výtvarným obsahem jsem se je snažila zaujmout natolik, aby nevnímali, že k nim mluvím cizím jazykem. Pouze u a třídy bylo potřeba, aby třídní učitel má slova překládal, u starších žáků se tak dělo jen výjimečně. Třídní učitel nepřekládal automaticky každou moji větu, ale ptal se žáků Rozuměli jste Co jste rozuměli Žáci se pak většinou navzájem doplnili v zachycených informacích natolik, že učitel pouze shrnul a zopakoval. Když se jednalo o překlad pojmů, mohla jsem s překladem pomoci sama. Řekla jsem pojem anglicky a zeptala se, zda žáci rozumí. Znala jsem pojem i v jejich rodném jazyce, tedy vlámštině, abych mohla žákům vypomoci. V rámci poznávání kultury země jsem totiž navštěvovala i kurz vlámštiny. Můj pobyt v Belgii byl celkově velkým úspěchem a přínosem na obou stranách. Získala jsem cenné zkušenosti v oblasti jazykové i pedagogické, dozvěděla se hodně o belgické kultuře, Praha 15 seznámila se se zajímavými lidmi a odnesla si mnoho užitečných poznatků pro svůj budoucí profesní i neprofesní život. Žáci i učitelé jazykovým školám Horních Měcholupech mou přítomnost na škole vítali a i mé hodiny byly velmi dobře přijímány. Pro školu jsem byla zpestřením, ale i důležitým pedagogickým Jižní Město aspektem. Přinesla jsem do školy evropský rozměr z hlediska zastoupení cizí země, její kultury a jazyka. Některé hodiny jsem věnovala
výhradně představování českých zvyků a tradic Vánoce, Velikonoce, apod., abych žáky vedla k pochopení odlišných kultur. Rozvíjela jsem jejich znalost angličtiny a rozvířila stojaté vody ve výtvarné výchově. Podílela jsem se na všech aktivitách školy, a tím se dozvěděla mnohé o belgické společnosti a jejím přístupu ke vzdělání. Získala jsem znalosti o belgickém vzdělávacím systému, zlepšila své jazykové kompetence a od belgických učitelů jsem vypozorovala používané metody a pomůcky. Ve velké míře jsem také využila této stáže jazyková škola Horní Měcholupy pro zkoumání metody CLIL při výuce výtvarné výchovy. Comenius Assistantship V roce vstoupilo v platnost rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o zavedení Programu celoživotního učení Lifelong Learning Programme. Tento program obsahuje čtyři odvětvové programy, které se nazývají Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci a Grundtvig. Comenius je program zaměřený na předškolní a školní vzdělávání až do Praha 22 úrovně ukončení středního vzdělání, Erasmus se zaměřuje na vysokoškolské vzdělávání, Leonardo da Vinci se věnuje odbornému vzdělávání a Grundtvig vzdělávání dospělých a celoživotnímu učení. Programů celoživotního učení se zúčastní státy Evropské jazyková škola Horní Měcholupy unie, země ESVO a EHP Norsko, Island, Lichtenštejnsko, Švýcarsko a kandidátské země Chorvatsko, Turecko. O programu Comenius. In Národní