tedy učitel zvolí jakoukoli pomůcku, měl by mít na zřeteli, že učební pomůcky jsou pouze prostředkem, nikoli cílem hodiny, a že by tyto Nouzov pomůcky měly pravdivě odrážet skutečnost, být pro žáky zajímavé, bezpečné a poutavé, jednoduché, vzhledově estetické a především přiměřené věku žáků. Šimoník, s. Literární pomůcky První kategorií učebních pomůcek využívaných v jazykové výuce jsou pomůcky jazykovou školu Podolance literární, též některými autory označované jako textové. Textové pomůcky jsou velmi různorodé a do této kategorie spadají například Praha 19 učebnice, gramatické příručky, pracovní sešity a pracovní listy, slovníky, cizojazyčná literatura a periodika. Dostál, s. Základní textovou pomůckou v cizojazyčné výuce a také jedním z nejstarších materiálních prostředků je učebnice. Jedná se o učební pomůcku s jazyková škola Podolanka polyfunkčním charakterem, protože učebnice jsou důležitým kurikulárním dokumentem a současně zdrojem obsahu vzdělávání pro žáky i didaktickým prostředkem pro učitele. Průcha, s. Učebnice zahrnují přiměřeně upravený obsah výuky, tzn. konkretizují učební osnovy. Úkolem učebnic je učivo prezentovat a interpretovat. Tato literární pomůcka pak plní funkci didaktickou informativní, formativní, metodologickou a organizační, usměrňující a koordinující, tedy řídí vhodnou formou osvojování učiva v souladu se stanovenými cíli. Učebnice také navozuje volbu a způsob užití ostatních prostředků, jako jsou vyučovací metody a organizační formy práce. Janiš,
Ondřejová, s. Rambousek, s. Jazykové učebnice mají specifickou strukturu, jsou tedy obvykle členěny na tematické okruhy nebo lekce. Témata Praha 20 zahrnují lexikálně související učivo a mohou být obsahem i několika lekcí. Jednotlivé lekce obsahují monologické i dialogické texty, Chvaly gramatické učivo i slovní zásobu, cvičení zaměřená na nácvik jazykových prostředků i řečových dovedností, motivační aktivity, které zároveň plní i další funkce jako nácvik výslovnosti, intonace a rytmu, a doplňkové texty rozšiřující žákovy věcné i jazykové znalosti. V průběhu učebnice bývají zařazovány opakovací lekce sloužící především k upevňování znalostí v souladu se zásadou trvalosti osvojení. Na konci učebnice, popřípadě pracovního sešitu, určeného pro doplnění učebnice a procvičení učiva, bývá zařazován překladový slovník, ve kterém je abecedně obsažena slovní zásoba jednotlivých lekcí. Může zde být také zařazen přehled probrané gramatiky. Hendrich, s. V dnešní době velkého rozvoje moderních technologií a elektronických médií mají tištěné učebnice díky zpracování účetnictvím Praha východ Podolanka