žáků. Tyto učebnicové nahrávky slouží také jako modely pro výslovnost cizího jazyka. Vedle učebnicových zvukových nahrávek je také možné využívat v hodinách autentický zvukový materiál pečlivě vybraný pro dané žáky. Takovýto materiál zahrnuje výňatky z rádiového vysílání např. zprávy, příběhy a pohádky zvukové nahrávky knih pro děti, nebo populární písničky, které jsou velmi Zelenče školy jazykové atraktivní pro starší žáky. Davies, Pearse, s. Kouba, s. Podstata zvukových záznamů se nijak výrazně nemění, ale velmi rychle se vyvíjí jazykové školy Zelenčí médium, na kterém jsou tyto záznamy uchovávány. První zvukové záznamy se do škol dostávaly na gramofonových deskách, jejichž hlavní nevýhodou bylo snadné poškození při neopatrném zacházení, proto byly nahrazeny magnetofonovými pásky. Geschwinder, s. Jejich úloha byla po čase vystřídána velikostně menšími audiokazetami. S dalším rozvojem techniky byly tyto záznamy pořizovány na CD a ve třídách přehrávány na přenosných CD přehrávačích, které se na mnohých školách používají dodnes. V současné době však technologie Cyrilov pokročily ještě dále a učitelé dnes mohou zvukové záznamy přehrávat například z MP přehrávačů nebo počítačů, kde mají tyto Praha 20 záznamy uložené v digitální podobě. Svoji úlohu mohou ve vyučování cizích jazyků hrát také hudební nástroje. Ty jsou využívány zejména k reprodukci písní během vyučování. Často jsou písně různých žánrů využívány jako aktivity na vyplnění volného času v
hodině, ke změně nálady či tempa hodiny, nebo jako odměna za dobře vykonanou práci. Moderní učebnice často zahrnují do svého obsahu písně, které jsou většinou zaměřeny na určitý gramatický jev či funkční prvek, nebo byly vybrány díky tomu, že jejich téma je propojené s tématem dané lekce, či byly dokonce záměrně napsány a nahrány pro potřeby dané učebnice. Proto je mnohdy lepším řešením, pokud učitel sám zvolí zajímavé autentické písně, jejichž hlavní výhodou je jejich aktuálnost, protože obsah učebnic v průběhu času Chvaly zastarává. Jako vhodný zvukový materiál se jeví písně se zajímavými texty a srozumitelným projevem zpěváka či skupiny. Scrivener, s. Z jazyková škola Zeleneč výše popsaného je zřejmé, že auditivní pomůcky mají při výuce cizích jazyků mnohem významnější roli než pomůcky literární a nemohou jimi být plně zastoupeny. Nejlepším řešením je kombinace auditivních, textových a vizuálních pomůcek, či využití audiovizuálních pomůcek, které jsou popsány v následující kapitole. Audiovizuální pomůcky Audiovizuální pomůcky jsou kategorií Praha 21 učebních pomůcek, jejichž množství a využití vzrůstá s rozvojem moderních technologií. Jsou to takové pomůcky, které současně anglické školky Prahou východ Zelenčí