Využití učebnice v jazykové výuce je plně na rozhodnutí učitele. Vyučovací hodina může být založena pouze na využití učebnice, pokud učitel shledá, že učebnice splňuje všechno potřebné. Nastávají ale situace, kdy učitel zjistí, že učebnice zcela neodpovídá požadavkům učebních osnov i jeho vlastním. Harmer, s. Pak má podle Granta s. čtyři možnosti vynechá z učebnice, to co neodpovídá jazyková škola Dřevčice požadavkům nebo je pro žáky nepřiměřené nahradí učebnici vlastními materiály přidá k obsahu učebnice vlastní aktivity a cvičení Praha 20 přizpůsobí materiál z učebnice potřebám dané hodiny. Při vynechávání a nahrazování materiálů z učebnice musí učitel dávat pozor, aby nevynechával či nenahrazoval příliš mnoho materiálů, protože žáci pak mohou argumentovat, proč si tuto učebnici museli koupit a jestli to byla vhodná investice. Harmer, s. Dalšími textovými pomůckami využívanými pro cizojazyčnou výuku jsou slovníky, které jsou Dřevčicemi školy jazykové nepostradatelnou pomůckou pro učitele i žáky. Existují dva druhy slovníků, které jsou používány ve výuce cizího jazyka, a to slovníky překladové tedy anglicko české, česko anglické, které jsou vhodnější spíše pro mladší žáky, kterým mohou pomoci zejména s významem Nouzov nových nebo neznámých slov. Pro žáky starší jsou pak vhodnější slovníky výkladové monolingvální, které jsou využívány především při produktivních řečových dovednostech jako je psaní a mluvení. Pro efektivní práci s klasickými tištěnými slovníky je třeba, aby
žáci znali abecední uspořádání a také fonemické písmo. Práce se slovníkem pak slouží k hledání klíčových slov podle abecedy, kontrole správnosti pravopisu daného slova nebo výslovnosti pomocí fonemického přepisu slova, zjišťování počtu slabik a hledání Praha 19 přízvuku ve slově, interpretaci definic, hledání slov, která nejlépe vyjadřují požadovaný význam, rozlišování různých významů