vlastnosti jevu. Naopak nedostatek názoru vede k memorování slov bez pochopení jejich významu, obsahu a smyslu, tedy k formalismu ve vědomostech. Nedostatek názoru je tedy vždy horší než jeho přebytek. Zásadu názornosti je možné realizovat ve výchovně vzdělávacím procesu pomocí širokého spektra didaktických postupů s využitím různorodých materiálních didaktických prostředků. Moderní doba skýtá pro realizaci tohoto principu velmi vhodné podmínky, protože dochází k prudkému rozvoji právě v oblasti materiálních didaktických Přezletic jazykovými školami prostředků. Do vyučovacího procesu jsou tak zapojovány nejen klasické učební pomůcky a didaktická technika, ale i počítače, jazyková škola Přezletice počítačové programy nebo interaktivní tabule. Dostál, s. Jůva, s. Učební pomůcky První skupinou materiálních didaktických prostředků v užším pojetí viz kapitola jsou učební pomůcky. Jako učební pomůcky označujeme předměty, které zprostředkovávají nebo napodobují Nouzov realitu, a které napomáhají větší názornosti, usnadňují výuku a pomáhají k hlubšímu osvojování vědomostí a dovedností. Dostál, s. Skalková, s. Učební pomůcky tedy při správném metodickém zakomponování do výuky pomáhají efektivněji dosahovat vzdělávacích cílů a Praha 19 s metodami výuky vytváří různé varianty a modifikace výukových postupů. Dostál, s. Maňák, s. Učební pomůcky se přímo a bezprostředně vztahují k obsahu dané výuky. Mezi učební pomůcky řadíme například učebnice, video ukázky, zvukové ukázky, modely,
reálné předměty, papírové pomůcky kartičky, křížovky nebo i softwarové programy. Některé z těchto pomůcek mohou být prezentovány školách jazykových Přezleticemi přímo, ale některé ke své prezentaci vyžadují didaktickou techniku. Pecina, Zormanová, s. Rambousek, s. Pro potřeby této práce byla zvolena část klasifikace učebních pomůcek vhodných pro výuku cizího jazyka podle Dostála s. který je dělí do následujících kategorií vizuální pomůcky fotografie, nástěnné obrazy, kresby na tabuli, mapy, fólie pro zpětný projektor apod., auditivní pomůcky hudební záznamy, zvukové záznamy, mluvené nahrávky poslechová cvičení, diktáty, vyprávění, audiovizuální pomůcky televizní pořady a výukové filmy, literární textové pomůcky učebnice, pracovní sešity a listy, odborná literatura, periodika, počítačové programy a Internet jazyková škola Přezletice multimediální, simulační, testovací a výukové programy, služby Internetu WWW a e mail. Z výše uvedeného vyplývá, že v současné době je k dispozici široká škála učebních pomůcek, které jsou ve výuce cizích jazyků využívány především k vysvětlení významu nebo struktury jazyka, motivaci žáků a jako základ různých aktivit. Harmer, s. Tyto pomůcky by neměly být do výuky zařazované náhodně, ale Praha 18 jejich volba by měla být pečlivě zvážená. Různé pomůcky plní v poznávacím procesu žáků rozdílné funkce vzhledem ke svému Chvaly charakteru. Proto by měl učitel zvážit vhodnost použití dané učební pomůcky především vzhledem k cíli, který jeho vyučování sleduje,