rozložení respondentů podle krajů ukazuje tabulka Tabulka Územní rozložení respondentů podle krajů kraj počet respondentů Hlavní město Praha Středočeský Jihočeský Plzeňský Karlovarský Ústecký Liberecký Královéhradecký Pardubický Vysočina Jihomoravský Olomoucký Moravskoslezský Zlínský Způsob zpracování výzkumného šetření a jeho výsledků Sběr dat pro účely této práce byl zahájen ledna a Cyrilov ukončen začátkem března téhož roku. Dotazník s průvodním dopisem byl rozeslán e mailem do vybraných státních základních škol po celém jazyková škola Stará Boleslav území České republiky. Oslovené základní školy byly vybírány zejména podle počtu žáků, kteří dané školy navštěvují. V každém z krajů České Republiky kromě Hlavního města Prahy bylo vybráno alespoň základních škol s minimálním počtem žáků. V Praze pak bylo vybráno více než základních škol, kde byl kritériem minimální počet žáků. Do výzkumného šetření byly zahrnuty i základní školy s jazyková škola Stará Boleslav rozšířenou výukou cizích jazyků. Celkem bylo rozesláno e mailů s průvodním dopisem. E mail byl rozeslán na oficiální e mailové adresy škol uvedené na jejich internetových stránkách. Většinou se jednalo o e mailové adresy ředitelství nebo sekretariátů jednotlivých základních škol, odkud byly e maily přeposílány na e mailové adresy učitelů anglického jazyka. Jediným problémem, který při shromažďování dat pro empirickou část práce nastal, byla nízká návratnost dotazníků. Celkem bylo ve čtyřech vlnách odesláno Praha 20
dotazníků, z nichž se zpět vyplněných vrátila ve dvou vlnách necelá jedna pětina. Celkem bylo navráceno dotazníků, z nichž ale dva byly vyřazeny kvůli chybnému vyplnění. Návratnost dotazníku tedy činila Tato nízká návratnost mohla být zapříčiněna jak přeposíláním jazykových škol Starou Boleslaví dotazníků z vedení škol učitelům, tak neochotou nebo nedostatkem času ze strany učitelů, protože dotazníky byly rozesílány před koncem prvního školního pololetí, kdy mají učitelé mnoho práce s klasifikací žáků a s tím spojenými administrativními pracemi. Po provedení výzkumného šetření, tedy po navrácení všech dotazníků od respondentů, byla získána nezpracovaná data, která bylo nutné zpracovat, vyhodnotit, roztřídit a vše znovu překontrolovat. Při zpracování dat bylo potřeba se přesvědčit, že respondenti otázkám porozuměli, a jazykovými školami Staré Boleslavi že jejich odpovědi tedy mohou posloužit potřebám výzkumného šetření této práce. Právě z důvodu neporozumění a špatného vyplnění dotazníku byly vyřazeny dva dotazníky učitelů druhého stupně, které nemohly plně posloužit účelům tohoto výzkumného šetření. Nouzov Výsledky interpretované v kapitole byly tedy vypočteny ze správně vyplněných dotazníků, z nichž vyplnili učitelé anglického jazyka na prvním stupni, a dalších učitelé anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Následně bylo nutné odpovědi na jednotlivé otázky Chvaly přepočítat na procentuální podíl odpovídající počtu respondentů, kteří dané odpovědi v dotazníkovém šetření zvolili. Tato procenta