zpětnému projektoru a data projektoru, o další technice využívané mimo jiné k projekci je pojednáno v kapitole o televizní technice. Mezi jazyková škola Nupaky dříve často používané prostředky k vizualizaci vzdělávacího procesu patří zpětný projektor, což je technické zařízení určené k promítání předloh zaznamenaných na průhledné fólii či transparentu. Stojan et al., s. Příprava těchto předloh je rychlá a mohou vznikat i v průběhu vyučovací hodiny. Předem připravené předlohy pak může učitel v průběhu vyučovací hodiny doplňovat, popisovat či vybarvovat. Výhodou zpětných projektorů je také jejich jednoduchá obsluha, možnost projekce při denním světle bez nutnosti zatemnění a možnost vracet se k předchozím předlohám. Někteří učitelé proto tuto techniku využívají místo zápisu na tabuli. Zpětná projekce má Voděrádky ve výuce široké uplatnění, je možno ji využít při výkladu nového učiva, procvičování či kontrole vědomostí. Šimoník, s. Stojan et al., s. Zpětná projekce je však v současné době stále více nahrazována data projekcí, tedy velkoplošnou projekcí počítačového obrazu Nupaky jazykovou školu či video obrazu na projekční plochu pomocí data projektoru. Janiš, Ondřejová, s. Tyto data projektory je možné propojit s DVD přehrávači, vizualizéry, nebo počítači, a mohou být jak mobilní, tak pevně instalovány v učebně. Konupčík, s. V jazykové výuce jsou využívány především k motivaci žáků a upoutání jejich pozornosti, promítání prezentací, počítačových programů, webových stránek či videí, Herink
protože jsou při projekci na promítací plochu dobře viditelné pro celou třídu. Teeler, Gray, s. Projekce ať už pomocí zpětného projektoru či data projektoru je důležitou součástí jazykového vyučování, protože slouží k jeho vizualizaci, a je také spjatá s principem názornosti, který umožňuje žákům lepší pochopení osvojovaného učiva, čímž přispívá k větší efektivnosti jazykové výuky na základních školách. Zvuková technika Důležitou roli ve výuce cizích jazyků hraje zvuková auditivní technika. Auditivní technologie se Osnice skládají ze dvou složek přístrojové, což je právě zvuková technika, a obsahové, kam jsou zařazována média jako audiokazety, CD, MP soubory apod., o kterých je pojednáno v kapitole Konupčík, s. Audiotechniku můžeme charakterizovat jako zařízení, která se podílí na Praha 22 přenosu zvukové informace. Úkolem této techniky je tedy snímání zvuku, jeho záznam, zpracování, přenos a reprodukce. Dříve využívanou audiotechnikou ve výchovně vzdělávacím procesu byly zejména gramofony a magnetofony, které však byly díky technickému rozvoji nahrazeny modernější technikou jako je CD přehrávač, MP přehrávač, reproduktory či mikrofon. Konupčík, s. I když žádné z těchto zařízení jazyková škola Nupaky nebylo původně konstruováno pro potřeby výuky, postupně do škol pronikla všechna a stala se součástí komplexu materiálních didaktických